woensdag 5 oktober 2022

De eerste etappe


Waarom toch

Waarom zou ik een Blog schrijven? Het is serieus de eerste vraag die bij mij opkwam. Zonder duidelijk doel of een sterke reden komt niets van de grond en zou je het ook niet moeten doen. Dat geldt ook voor mij. Eens kijken of ik er al schrijvend bij kan komen.

Eerst even kort voorstellen.
Ik ben Henk Wierda, Trainer/coach van beroep. Mijn visie is dat alles mogelijk is, mits je de ballast achter je laat. Mijn missie is ondernemers te laten groeien door ze te laten inzien dat ze zelf de remmende factor zijn die de verlangde groei en ontwikkeling in de weg staat. Dit doe ik met gebruik van een tweetal coachroutines die evenzeer simpel als effectief zijn. Mijn blog heet dan ook "Reizen zonder ballast". Het had ook prima "Overwin de zwaartekracht" kunnen heten☺

Terug naar mijn serieuze vraag: Waarom in hemelsnaam een Blog schrijven en dat ook nog delen met de rest van de wereld? Voor mij getuigt dat van overmatige ijdelheid.

Al schrijvend kom ik op het volgende:
Schrijven vertraagt waardoor ik meer begin te zien.
Door te schrijven ga ik de dialoog aan met jou en dat is niet vrijblijvend en dat houdt me scherp.
Door te schrijven verwacht ik ballast te lozen waardoor ik lichter reis.

Het lijkt allemaal over mijzelf te gaan. Ik en mijn ballast. Ik wil licht leren reizen en verwacht dat het schrijven mij hierbij gaat helpen. Hopla, daar heb ik hem, mijn Waarom: "Ik reis licht en ben vrij als een vogel". Schrijf, experimenteer en reis steeds lichter.  En als ik het kan, kan een ander het leren toch?


Tijdens Corona heb ik veel online gewerkt en werd mijn profielfoto afgedekt door de Teams taakbalk. Deze foto werk symbool voor mijn beperkte zicht op mijn persoonlijke ballast.
Mijn eerste actie is:
Ik ga kijken welke ballast er allemaal in mijn bagage zit en gooi er direct een paar overboord. Kijken of dat lukt. Wat verwacht ik daarvan? Ik blijk al heel lang zaken met mij mee te sleuren die volledig nutteloos zijn en ook niet meer in gebruik zijn, er zitten ook zaken bij die mij bang maken, terwijl ik ze niet kwijt wil. Ik ga het ervaren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

De tweede etappe

Het elastiek De vraag die ik mij stel is: "wat draag ik allemaal bij mij, aan gedachten, overtuigingen en gewoontes en welke zijn volko...